Biceps træning

biceps træning

Sikke en dejlig træning i dag. I dag har jeg trænet ryg, mave og biceps. Jeg elsker min træning og jeg har altid været meget fascineret af studiet omkring kroppens opbygning. Jeg synes det er en fantastisk tanke at, jeg med fysisk træning og den rette kost kan styrke og forme min krop som jeg vil. Vi er i dag over 7 mia. mennesker på jorden, hver eneste af os lever, tænker, bekymre sig og dagdrømmer i den mest komplicerede og beundringsværdige maskine – menneskekroppen. En af de ting jeg har studeret meget er kroppens muskler, som sammen med skelettet er trækkraften til de daglige bevægelser vi både laver bevist og ubevist.

Styrketræning

Biceps træning

Jeg har tidligere på bloggen skrevet om at styrketræne bestemte områder på kroppen og i dag vil jeg skrive om træning af biceps. Biceps er en populær muskel som rigtig mange har fokus på når de styrketræner. Biceps som også kaldes tohovedet armbøjer, som udgår sammen med triceps musklerne i overarmen. Kort fortalt bruger vi biceps til at bøje albuen med. I dagligdagen er biceps aktiv når vi f.eks. løfter børn op eller bærer på indkøbsposer. Det er derfor vigtig at træne denne del af kroppen. Jo stærkere din biceps er, jo tungere ting kan du bære uden at få ondt i ryggen. Kvinder er ofte svage i overarmsmusklerne, fordi de ikke bruger dem til ret meget hårdt fysisk arbejde. Når musklerne i overarmen ikke er stærke ser hele armen slap ud. De 2 øvelser jeg har lavet til min biceps træning er bicepscurl med stang og bicepscurl med vægte, som træner og former forsiden af overarmen.

Største fejl ved biceps træning

En af mine begynderfejl og en fejl jeg ofte ser ved biceps træning og styrketræning generelt er at mange elsker at putte mere vægt på end de fysisk er klar til. Vores stolthed presser os til, at putte alt for mange kg på vægtstangen. Du kan sagtens mærke det selv og du vil køre øvelserne i et alt for hurtigt tempo. Derudover vil den alt for tunge vægt gøre, at vi ofte vil begynde at lave en gyngende bevægelse med overkroppen. Styrketræning handler om at gøre dig stærkere, ikke svagere! Når du tager flere kg på vægtstangen end du kan løfte ender du med at stresse underarmen som kan medføre til seneskedehindebetændelse, som mange ofte lider af når de begynder at træne.