Blogger event ved Karolines Køkken – Fokus på hytteost

blogger event ved karolines køkken samantha fotheringham

Da jeg for en måned siden modtog en personlig invitation fra Karolines Køkken om at deltage i et blogger event den 26 september i deres store køkken ude ved Arla, var jeg meget beæret og der gik ikke mange minutter før jeg havde takket ja til invitationen.

Det har været en oplevelse over alt forventning. Det var en aften i hverdagsmadens tegn, hvor vi på en innovativ måde forsøgte at inspirere hinanden i køkkenet. Vi havde især fokus på, hvordan vi kunne bruge hytteost som en sund del af et måltid.

Karolines køkken havde sammensat en fantastisk aften og det var en rigtig sjov og lærerig oplevelse at arbejde sammen med andre madbloggere i Karolines Køkken. Det er en oplevelse jeg er rigtig glad for og ikke mindst den lækre goodiebag jeg fik med hjem, som naturligvis var spækket med forskellige af Karolines Køkkens gode produkter.

blogger event karolines køkken

karolines køkken produkter

Hytteost – rig på protein

Jeg har altid været fortaler og storforbruger af hytteost. Hytteost er blevet super populært i Danmark, fordi det er en god erstatning til den almindelige fede ost, men faktisk har hytteost været kendt i flere årtier. Her var det især de amerikanske nybyggere som lavede hytteost i deres små hytter, hvor navnet hytteost også stammer fra. I Danmark har vi siden 1963 kunne købe hytteost, men det er først indenfor de seneste år vi for alvor er begyndt at spise det, hvorfor salget også er steget med næsten 25 %. Dette skyldes især at hytteost er rig på protein og samtidigt meget fedtfattigt. Med ernæringsmæssige briller indeholder 100g hytteost ca. 13 gram protein og er derfor en god kilde til protein som giver en god mæthedsfornemmelse.

Hytteost i madlavningen

Hytteost er fantastisk til madlavning, da den har en dejlig mild og syrlig flødesmag. Hytteost kan både bruges i kolde og varme retter. Brug det f.eks. i tærter, i din bagekartoffel i stedet for smør, i pasta retter, i æggekage eller i lasagne i stedet for bechamelsauce. Du kan også bruge det i salater eller i desserter som for eksempel cheesecake.

Hytteostsnack på farten

Vidste du at Arla Karolines Køkken har to lækre hytteostsnacks, som er nemme at have med på farten? Første gang jeg skulle smage det var jeg ret skeptisk over for kombinationen, men jeg synes faktisk at både hytteost med hasselnødder, blåbær og tranebær og hytteost med cashewnødder, ananas, appelsin og papaya smager rigtigt godt. De to varianter indeholder omkring 200 kalorier og ca. 15 gram protein, som er PERFEKT til et mellemmåltid!

Hytteost snack fra karolines køkken