Cremet pastinak- og gulerodssuppe

Suppe-opskrift---Foto-Samantha-Fotheringham

Jeg elsker nem og velsmagende mad. Ofte er de mest simple kombinationer som smager allerbedst. I dag har jeg tilberedt denne lækre og cremet pastinak og gulerodsuppe. Suppen er meget enkel at tilberede og er perfekt til de dage, hvor madlavningen skal være nem og ligetil. Pastinak og gulerodssuppen har en sødlig smag med en krydret tone. Til at give den søde suppe et modspil har jeg toppet den med friske krydderurter, fedtfattig cremefraiche og salte rugstykker. Suppen er meget kaloriefattig og derfor god, hvis du ønsker at tabe dig. Suppen er dertil spækket med skønne vitaminer og antioxidanter som er gavnlige for kroppen. Nedenfor kan du læse om de ernæringsmæssige fordele ved gulerod og pastinak.

Gulerod og ernæring: Rig på A-vitamin

Gulerødder indeholder kun 38 kalorier pr. 100 g. Det gør dem meget kaloriefattig! Gulerødder er fantastiske på mange måder men, at de er rige på A-vitamin er helt sikkert et stort plus ved dem. A-vitamin er et fedtopløseligt vitamin så det er vigtigt, at der spises fedt i forbindelse med gulerødderne, ellers kan du ikke optage de skønne A-vitaminer. Gulerødder indeholder betakarotin, som giver dem deres karakteristiske stærke farve. Betakarotin er et antioxidant, som beskytter kroppen mod nedbrydelse og sygdomme. Til sidst er gulerødder en særdeles god kilde til kostfibre. Gulerødder er grove grøntsager som indeholder 2,7 g kostfibre pr. 100 g.

Pastinak og ernæring: Grov og fiberrig

Pastinakken indeholder 63 kalorier pr. 100 g. Pastinak er god i supper, da den har en let, sødlig, krydret og nøddeagtig smag. Pastinakken er ligesom gulerod rig på fibre og indeholder 4,5 g kostfibre pr. 100 g. Pastinak indeholder blandt andet A, B og E vitamin. Derudover er pastinak en god kilde til mineralet kalium. E- vitamin er lige som A-vitamin et fedtopløseligt vitamin.

Suppe opskrifter - Foto Samantha Fotheringham

Suppe - Foto Samantha Fotheringham

Opskrift på cremet pastinak- og gulerodssuppe

Person: 2

Tid: 40 minutter

Ingredienser:

  • 4 pastinakker
  • 4 gulerødder
  • 1 grøntsags bouillonterning
  • 1 skive rugbrød
  • 2 spsk. cremefraiche 5 %
  • Fint hakket purløg (kan undlades)
  • Lidt timian kviste (kan undlades)
  • Salt og peber
  • Lidt oliven olie

Fremgangsmåde:

Start med at skræl gulerod og pastinak.

Hak rodfrugterne i aflange stykker på ca. 2 cm.

Put rodfrugterne i en gryde, hæld vand over så det dækker

Lad vandet koge og tilsæt bouillon

Tænd oven på 200grader varmluft.

Skær siderne af rugbrødet og gør skiven tynder ved, at skære rugbrødsskiven igennem. De 2 tynde skiver rugbrød lægges på en bageplade med bagepapir.

Pensel rugbrødsskiverne med olie og drys med groft salt.

Rist rugbrødskiverne i oven i ca. 10 minutter til de er sprøde og gyldne.

Når rodfrugterne er færdig kogte, blendes suppen til den er cremet.

Smag til med salt og peber.

Servere med cremefraiche, hakket purløg, timian kviste og stykker af ristet rugbrød.

Næringsfordeling pr. 100 g

  • Kalorier: 42
  • Protein: 1 g
  • Kulhydrat: 6 g
  • Kostfibre: 3 g
  • Fedt: 1 g

Energifordeling pr. 100 g