Cykel træning – Gode råd og nyttig viden

9adc38bf472544fca94f234b155c8ccf_cykling

Dagens træning var 30 km cykling i den smukke danske natur. Jeg elsker at cykle og gør det dagligt når jeg skal på arbejde, i skole eller handle ind. Nogle gange cykler jeg en times tid andre gange tager jeg på cykeludflugter, hvor jeg cykler 80-100 km. Det at cykle er noget vi næsten alle har lært som børn og når man først har lært at cykle, så glemmer man det aldrig! Cykel træning gør underværker for vores sundhed og der er en lang række fordele ved cykeltræning.

Cykel dig sund

Sundhedsstyrelsen anbefaler at vi dagligt er mindst 30 minutter fysisk aktive. Her kan du med stor fordel benytte cykling. Hvis du ikke føler du er i form til de lange distancer kan du starte med, at tage din cykel i stedet for bilen når du skal på arbejde, handler ind eller skal besøge dine venner. Cykling er en motionsform, hvor næsten alle kan være med. Når jeg cykler mine ture, så nyder jeg meget at det er en bred vifte af mennesker i alle aldre jeg møder på min vej. En stor fordel ved cykling, i forhold til løb er at cykling ikke er så belastende for knæ og led. Derfor er cykling et godt sted at starte, hvis du har problemer med dine knæ eller er overvægtig. Husk, at når du cykler kan du altid selv bestemme tempoet, dog skal du op og have sved på panden, hvis du skal have øget din muskelstyrke og udholdenhed.

Forbyg livsstilssygdomme med cykling

Det er slet ikke til at få hænderne ned, når man ser på alle de fordele der er ved cykling. Cykling er med til at forebygge en langrække livsstilssygdomme som type 2-diabetes, hjertesygdomme, kræft, depression, demens og impotens for mænd.

En større dansk undersøgelse fra Østerbro viser, at det at bruge cyklen som transportmiddel, hver dag kan nedsætte din risiko for at dø tidligt med 30 %. Dertil er cykling også miljøvenligt, så du slår 2 fluer med et smæk når du cykler. Du styrker din sundhed og mindsker luftforureningen.

IMG_5490

En cykel tur i fitness

Når du er i fitness har du mulighed for både at cykle på en træningscykel eller melde dig på et spinninghold. Jeg er personligt ikke tålmodig nok til, at sidde på en jernhest, som jeg plejer at kalde træningscyklerne i fitness. Til gengæld elsker jeg at cykle ude i naturen. Det er meget forskelligt, hvad der motiverer os og hvilken form for træning der føles godt, men hvis du er til cykeltræning i fitness, så skal du være opmærksom på at sadlen ikke sidder for højt eller for lavt og at din ryg er ret. Hvis din sadel ikke passer til dig kan du overbelaste dine knæ og dine muskler i benene kan heller ikke arbejde optimalt så de syrer hurtigere til.

Gør cykling til en leg

Når jeg bruger cykling som træning, så veksler jeg gerne mellem intervaltræning og tempokørsel for, at intensivere min cykeltræning. Hvis du vil intervaltræne så øger du pulsen og styrker musklerne. Når du cykler i intervaller, handler det om at sætte tempoet op over korte etaper med pauser imellem, hvor du cykler stille og roligt. Hvis du mere er til tempokørsel så skal du køre med en høj gennemsnitsfart, så hurtigt du kan. Cykel gerne i et højt tempo på etaper af 5, 10 eller 20 kilometer. Med tempokørsel så styrker du din iltoptagelse.