Fedtfattig frugtis med banan og bær

Jordbær is opskrift - Foto by samantha fotheringham

Denne frugtis med udelukkende banan og jordbær er fantastisk og er et sikkert sommerhit. Jeg smagte den første gang til mad metodik da jeg læste Ernæring og Sundhed. Den er super enkelt at tilberede og smager himmelsk. Det er 100 % frugt og intet andet og kan derfor spises med god samvittighed. Konsistensen er rigtig lækker og cremet, med en dejlig sødme og friskhed. Isen er meget fedtfattig og rig på gode kulhydrater. Hertil er isen er en super måde på, at bruge de lidt triste og overmodne bananer. I stedet for jordbær kan du f.eks. anvende en bærblanding, hindbær eller brombær. Hvis du har en is maskine kan du nøjes med at blende bær med banan og derefter køre frugtmassen på din is maskine i ca. 1 time.

Sund is - foto by samantha fotheringham

Hjemmelavet is - foto by samantha fotheringham

Fedtfattig is opskrift

Person:1-2

Tid: 2 timer med fryse tid.

ingredienser:

  • 100g jordbær eller andre bær fra frost
  • 2 store bananer

Forberedelse:

Pil skrællen af bananerne og put dem i en pose.

Læg bananerne i din fryser og lad dem blive frosten.

Hæld 100g bær op i gryde med lidt vand og giv dem et opkog i 1 min. Lad dem køle af, hæld lidt af væsken fra og put dem i en frysepose.

Frys bærrene ned igen.

Tilberedning:

Find din blender, hånd blender eller foodprocessor frem.

Skær bananerne ud i skiver med en kniv.

Put det hele i maskinen og blend det sammen. Hvis bærrene er most sammen i posen, så kan man knuse dem lidt med en madhammer eller ske.

Næringsindhold pr. 100g

  • Kalorier:73
  • Protein:1g
  • Kulhydrat:14g
  • Fedt: 1g

Energifordeling pr. 100g