Fedtopløselige vitaminer – spis fedt!

Jeg ser ofte nogen der lige snupper et par gulerødder som et mellemmåltid. Det er også super, men i blandt andet gulerødder er der fedtopløselige vitaminer som du IKKE kan optage i kroppen, hvis du ikke spiser noget fedtholdigt i forbindelse med dem.

Fedtopløselige vitaminer

Der findes fedtopløselige vitaminer og vandopløselige vitaminer. De fedtopløselige vitaminer er A, D, E og K vitamin. Disse vitaminer skal opløses i fedt under fordøjelsen, ellers bliver de IKKE optaget, men ryger direkte gennem tarmen og du vil ikke få udbytte af deres gavnlige effekt. Folk på ekstreme diæter som ikke spiser fedt opnår ofte en fejl ernæring og mangel på disse vitaminer. Du behøver ikke store mængder fedt for at optage vitaminerne, men sørg for, at der er lidt fedt tilstede ved alle måltider så er du sikker på, at optage dine vitaminer. Sørg også altid for, at spise vitaminpiller i forbindelse med et måltid.

A-vitamin

Du har sikkert hørt at gulerødder er gode for synet. Det er faktisk sandt. Gulerødder indeholder store mængder A-vitamin som har betydning for synet, immunforsvaret, forplantningsevnen og slimhinderne. Hvis du har mangel på A-vitamin kan det blandet andet give rynker og natteblindhed. Andre gode kilder til A-vitamin er spinat, majs og mangofrugter.

D-vitamin

D-vitamin har betydning for knogle styrken og immunforsvaret. D-vitamin kan du få igennem solen om sommeren, men i perioden fra oktober til marts står solen så lavt på himlen, at den ikke giver lys nok til at sætte gang i hudens D-vitaminproduktion. Derfor er det vigtigt at få d-vitamin igennem kosten om vinteren. Gode kilder til D-vitamin er fisk og æg. Især sild, laks og makrel.

E-vitamin

E -vitamin har betydning for beskyttelse af cellemembranerne samt beskyttelse mod angreb af de frie radikaler, som findes i junkfood og tobaks røg. Derudover så har E-vitamin en forbyggende effekt mod kræft og hjertesygdomme. Gode kilder til E-vitamin er nødder, torskerogn og grønkål.

K-vitamin

Har især betydning for blodstørkningen. De bedste kilder til K-vitamin er grønsager og frugter som avocado, kål, broccoli, spinat og vindruer.

Tips til at få fedt til dine grønsager

Hvis du har grønsagsstave med i madpakken, så kan du have lidt dip eller dressing med. Når du laver grøntsags juicer så bør du tilføje lidt olie. Spis også gerne 1-2 spsk. Vegetabilskolie på din salat eller drys kerner og nødder henover den.