Frisk kikærtesalat med forårsløg, tomat og feta

Kikærtesalat---Foto-Samantha-Fotheringham

I dag har jeg tilberedt denne flotte, nemme og smagsfulde kikærtesalat. Kombinationen af persille, kikærter, tomat, feta og forårsløg er genial! Salaten er dejlig frisk og kikærterne giver salaten en nøddeagtig smag. Salaten er rig på protein, c-vitamin og sundt fedt. Spis den som tilbehør til aftensmaden eller tag den med i madpakken til frokost.

Hvad gør kikærter sunde?

Kikærter giver din sundhed et ”Kik”. Kikærter er kendt og elsket af vegetarer for deres høje proteinindhold. Kikærter er simpelthen naturens små proteinbomber med 20,4 g protein pr. 100g i tørret tilstand. Dertil har kikærter et højt indhold af kostfibre, A-vitamin, E-vitamin, B-vitamin, folat, og mineralerne kalium, calcium, magnesium, fosfor, jern og zink.

Opskrifter med kikærter - Foto Samantha Fotheringham

Kikærter - Foto Samantha Fotheringham

Opskrift på kikærtesalat

Person: 4

Tid: 15 minutter

Ingredienser:

  • 1 dåse kikærter (240g)
  • 4 tomater skåret i tern
  • 1 forårsløg skåret i tynde skiver
  • 1 bundt persille finthakket
  • 175g fedtfattig feta (Lykkedal 3% set i Kiwi og Superbedst smager godt)
  • 3 spsk. olivenolie
  • Saften fra en halv citron
  • Salt og peber

Fremgangsmåde:

Hæld vandet fra kikærterne og skyld dem under hanen.

Tør kikærterne i et rent viskestykke.

Find en skål frem og bland olivenolie, citronsaft, persille sammen. Smag dressingen til med salt og peber.

Hæld kikærter, tomat, forårsløg og feta i skålen med dressingen og blandt det hele godt sammen, så dressingen er fordelt på alle ingredienserne.

Næringsindhold pr. 100g

  • Kalorier: 101
  • Protein: 6g
  • Kulhydrat:4,2g
  • Fedt: 6,3g
  • Heraf mættede fedt: 1,1g

Energifordeling pr. 100g

Frisk kikærtesalat med forårsløg, tomat og feta energifordeling