Vietnamesiske ruller

Forårsruller---Foto-Samantha-Fotheringham

I dag har jeg lavet disse friske og flotte vietnamesiske ruller. Jeg elsker vietnamesisk mad og disse ruller er fantastiske og meget lette at tilberede. De rå grønsager giver dig en god mæthedsfornemmelse og gør rullerne sprøde og knasende. Rullerne er nemme at håndtere, og kan både bruges til aftensmad eller til en kold frokostanretning. Du kan også tage dem med i madpakken, men sørg for at have dem i en beholder med et stykke vådt køkkenrulle i bunden, ellers kan de godt blive lidt kedelige. Første gang man laver rullerne kan man godt komme til at overfylde dem, men det er en god ide ikke at fylde dem for meget, for ellers kan de være svære at lukke. Mine ruller bestod af laks, gulerod, rød peberfrugt, salat og radiser, men der er ingen grænser, for hvad du kan putte i dine ruller, så du kan sagtens vælge de grøntsager som du foretrækker. På de færdige ruller har jeg drysset med chaifrø, som giver en flot kontrast mod det hvide rispapir. Som dip til de vietnamesiske ruller har jeg valgt soja. Soja giver en salte smag, som passer godt til fisken og de rå grøntsager.

Vietnamesiske ruller- Foto Samantha Fotheringham

 

Vietnamesiske-forårsruller-opskrift- Foto Samantha Fotheringham

Opskrift vietnamesiske ruller

Person: 2

Tid: 20 minutter

Ingredienser:

  • 1 peberfrugt
  • 1 stor gulerod
  • 8 radiser
  • 100 g røget laks
  • En håndfuld salat efter eget valg
  • 8 stk. rispapir.
  • En halv lime
  • Soja
  • Evt. chiafrø eller andre frø til pynt

Fremgangsmåde:

Skær grøntsagerne ud i tynde stave og skiver.

Hæld vand i en lille skål.

Læg et stykke rispapir på et rent skærebræt, dup det forsigtigt med vand, til det ikke er stift mere.

Læg salatbladene vandret på rispapiret. Læg grøntsager og laks oven på salatbladene. Sørg for ikke at lægge fyldet helt ud til siderne af rispapiret, men lad ca. 2 cm i hver side være fri.

Begynd nu at rulle rispapiret omkring fyldet. Når du ruller henover fyldet, begynder du at folde enderne/siderne af rispapiret ind mod midten, så de kan lukkes.

Dyp med lidt lime og drys med chiafrø

Servér rullerne med soja.

Næringsindhold pr. 100g

  • Kalorier: 122
  • Protein: 6,7g
  • Kulhydrat:18,2g
  • Fedt:2,2g
  • Heraf mættet fedt: 0,4g

Energifordeling pr. 100g

Energifordeling Friske forårsruller