Gode tips til en aktiv juleferie!

En aktiv juleferie

Julen er over os og rigtig mange tager på juleferie i disse dage. Som kostvejleder, ser jeg ofte at folk, har svært ved at holde træningen ved lige henover julen. Er du en af dem, som er inde i en god rutine med at træne og spise sundt i dagligdagen? Så kender du sikkert det, at når du ikke er i dine normale omgivelser bliver det svære, at komme ud af døren for at træne. Du spiser mere usundt end normalt og har svært ved at holde motivationen oppe. Det er især i juleferien jeg oplever at mange har rygrad som en regnorm når det gælder træning. De dårlige undskyldninger hober sig op. Jeg hører folk sige at, der er koldt og mørkt udenfor. De fleste vil allerhelst sidde i den varme stue og julehygge med familien. Her kan vi nemt miste motivationen til at spise sundt og træne.

Gode intentioner er ikke nok

De fleste af jer har sikkert pakket jeres løbesko i kufferten og har intentioner om at få trænet. Det er jo super godt, men på den ene eller anden måde, så kommer der hele tiden noget i vejen. Vi finder på undskyldninger for, hvorfor vi skal vente til i morgen med at løbe en tur. Problemet er bare, at vi IKKE kommer af sted og vi får IKKE brugt vores løbesko som planlagt. Før vi har set os om, så har vi ikke trænet HELE vores juleferie og kan mærke at julemaden begynder at sætte sig som fedt på mave og lår. Det er ikke sjovt, når vi ikke kan passe nytårskjolen eller habitbukserne strammer nytårsaften. Gode intentioner er simpelthen ikke nok, du bliver nød til, at være fast besluttet på at prioritere din træning.

løbe sko

7 tips til at komme ud af døren i juleferien

Hvis du sidder nu og nikker genkendende til disse ting, er der her 7 tips til at komme ud af døren i juleferien.

Tip 1:

Lav træningsaftaler med gamle venner eller familie medlemmer, så du forpligter dig til at komme af sted.

Tip 2:

Foreslå din familie at tage i skoven og gå en lang tur

Tip 3:

Gør op med dig selv, hvad det betyder for dig at få trænet.!

  • Hvorfor vil du gerne af sted?
  • Hvad betyder det for dig at komme af sted?
  • Hvordan sørger du for at komme af sted?

Du kan også prøve at stille dig spørgsmålene omvendt, hvis du ikke har mistet motivationen for at komme ud af døren. Spørg dig selv om.

  • Hvorfor kommer du IKKE af sted?
  • Hvordan har du, det når du ikke kommer af sted?
  • Hvad vil det komme til at betyde for dig?

Tip 4:

Hvis din familie bor langt ude på landet, så undersøg, hvor der ligger et træningscenter i nærheden. De fleste små/store centre giver gerne 1 gratis træning og en uge billigt.

Tip 5

Planlæg dine jule dage og sig til din familie hvilke dage du skal træne. Så er de klar over at du ikke har tid der. Husk at være realistisk.

Tip 6

Selvom du har ferie, så prøv at hold din normale døgnrytme. På den måde undgår du, at komme i søvn underskud og føle dig for træt til at træne.

Tip 7

Forsøg, at lade være med at overspise og drikke alkohol i store mængder. Kroppen bruger mange ressourcer på, at forbrænde det og du vil kunne føle dig tung og træt i kroppen. Derudover vil alkohol dehydrere dig. Når du er træt er motivationen og overskuddet til, at træne ofte væk.