Gulerod og pæresuppe

Suppe-Foto Samantha Fotheringham

Forkæl dine smagsløg og spis med god samvittighed. Gulerod og pæresuppen er meget kaloriefattig, har en god kombination af næringsstoffer og er spækket med A-vitamin. Suppen smager rigtigt dejligt og er let, at bikse sammen. Det tager kun små 25 minutter, at tilberede suppen og den indeholder meget få ingredienser. Suppen er derfor overskuelig de dage, hvor madlavningen skal gå hurtigt. Gulerod og pæresuppen har en lækker cremet konsistens med en sød og krydret smag.

Boost din sundhed med A-vitamin.

Det fleste ved at gulerødder er rige på A-vitamin. Men hvorfor er det nu lige det er godt for os ? A-vitaminer har betydning for vores syn, forplantningsevne, immunforsvar, regulering af arveanlæg, slimhinder og vækst. Det anbefales at kvinder indtager 700 ug A-vitamin og mænd 900 ug A-vitamin dagligt. A-vitamin findes i formerne betacaroten og retinol, hvor betacaroten er den mest kendte af de to. Betacaroten er en antioxidant, som beskytter kroppen mod nedbrydelse og sygdom. Betacaroten er også det der giver gulerødderne deres karakteristiske flotte orange farve. A-vitamin er et fedtopløseligt vitamin lige som D,E og K vitamin. Derfor er det vigtigt du spiser fedt i forbindelse med optagelse af A-vitamin. Det er blandt andet derfor fødevarestyrelsen anbefaler, at man spiser multivitaminer i forbindelse med et måltid.

Suppe opskrifter - Foto Samantha Fotheringham

Sund mad- Foto Samantha Fotheringham

Blog video – Sådan laver du gulerod og pæresuppe

Opskrift suppe med gulerod og pære

Person: 4

Tid: 25 minutter

Ingredienser:

  • 600 g gulerod
  • 2 løg
  • 4 pære
  • ca. 1 liter vand
  • 2 terninger grøntsagsbouillon
  • 4 dl kærnemælk 0,5 %
  • Lidt purløg
  • Lidt balsamico
  • Salat
  • Peber

Fremgangsmåde:

Start med at vask og skræl gulerod og pære.

Skær løg, gulerødder og pærer i grove store stykker og læg dem i en gryde.

Dæk med vand og tilsæt så grøntsagsbouillon terningerne.

Bring det i kog og lad det koge indtil gulerødderne er møre.

Hæld hele indholdet fra gryden over i en blender, og blend til det har en tynd og ensartet konsistens.

Hæld suppen tilbage i gryden og tilsæt kærnemælk.

Smag til med salt og peber.

Serverer suppen med frisk purløg, lidt balsamico og groft brød.

Næringsindhold pr. 100g

  • Kalorier: 26
  • Protein:1g
  • Kulhydrat:4g
  • Fedt: 1g

Energifordeling pr. 100g

Gulerod og pæresuppe energifordeling