Havregrød med revet æble og kanel

Grød-Foto Samantha Fotheringham

En god og dejlig start på dagen er for mig et lækkert og sundt morgenmåltid. Denne havregrød med frisk æble og kanel bidrager med en herlig friskhed og sødme. Havregrøden er spækket med kostfibre og derfor med til at give en god fordøjelse og lang mæthedsfornemmelse. Fødevarestyrelsen anbefaler, at du får 25–35 g kostfibre dagligt. Når du vågner, er det længe siden du har spist og dit blodsukker er derfor lavt. Du vil have mindre energi og hvis du ikke indtager mad og du vil have svært ved at koncentrere dig og være klar til dagens oplevelser. Morgenmaden er med til, at sætter din forbrænding i gang, dog oplever jeg som kostvejleder, at mange vælger at springe morgenmaden over for at spare kalorier når de gerne vil tabe sig. Din krop har brug for energi og du vil bare blive fristet til at spise wienerbrød og andre sukkerholdige snacks i løbet af formiddagen, hvis du dropper morgenmaden. Spis derfor et sundt morgenmåltid som vil holde dig mæt i lang tid. Grøden kan også laves i micobølgeovnen ved at blande 1 dl. havregryn, salt og 2 dl. vand i en skål. Giv derefter havregrøden 2 minutter i micobølgeovnen.

Havregrød- Foto Samantha Fotheringham

Morgenmad- Foto Samantha Fotheringham

Havregrød opskrift

Person: 1

Tid: 15 minutter

Ingredienser:

  • 1 dl havregryn
  • ca. 2 ½ dl vand eller mælk (min er lavet på vand).
  • Salt
  • Kanel
  • 1 æble

Fremgangsmåde:

Kom havregryn og vand eller mælk i en gryde

Bring det i kog

Lad det koge 1-2 minutter, mens du rør rundet i det.

Smag havregrøden til med lidt salt.

Skær æblet ud i både og fjern kernehuset.

Riv æble stykkerne på et rivejern.

Hæld grøden op i en skål, drys med kanel og fordel revet æble hen over den varme grød.

Næringsindhold pr. 100g

  • Kalorier: 182
  • Protein: 5g
  • Kulhydrat: 31g
  • Kostfibre: 6g
  • Fedt: 3g

Energifordeling pr. 100g