Hvorfor er det vigtigt at spise morgenmad?

Du har sikkert hørt ordsproget, ”morgenmad er dagens vigtigste måltid”. Man kunne godt tro, at det var noget, de store morgenmadsproducenter havde fundet på. Men morgenmad er sammen med dagens andre måltider rigtig vigtig. Jeg vil dog ikke sige, at morgenmad er dagens vigtigste måltid, da alle måltider er vigtige for at kroppen, for jævnligt at tilføre energi og sund næring.

Hvorfor er morgenmad vigtig?

Efter en dejlig lang nattesøvn er det, ved de fleste, længe siden din krop har fået næring, og dit blodsukker vil derfor være lavt. Hen over natten har din krop brugt dine energidepoter til reparere dig med, imens du sov. Hvis du springer morgenmad over, vil du opleve, at du har mindre energi til dagens oplevelser, og at det kan være svært at koncentrere dig.

Morgenmad og vægttab

I mit arbejde som kostvejleder har jeg mødt folk, som med vilje hopper morgenmaden over for, at spare kalorier. Hvis din krop allerede er i faste-tilstand om morgenen, og du på samme tid hopper morgenmaden over, vil der ikke gå lang tid før din krop vil gå i alarm redskab, og råbe efter energi. Din krop og hjerne kan simpelthen ikke fungere uden energi, ligesom din bil ikke kan køre uden benzin i tanken. Derfor vil du nemmere blive fristet til hurtige, usunde løsninger og sukkerholdige snacks senere på dagen, når du springer morgenmaden over. Når du spiser morgenmad, får din krop noget at arbejde med, og din forbrænding vil blive sat i gang. Hvilket er vigtigt, hvis du gerne vil tabe dig. På bloggen har jeg flere forslag til sunde morgenmåltider, som vil give dig en god start på dagen.

Læs mere her: Morgenmad opskrifter

Svært ved at spise morgenmad?

Jeg har personligt altid en stor appetit om morgenen, og min mave knurrer efter mad. Men jeg vejleder ofte nogen, som har svært ved at spise morgenmad. De har ingen appetit og får kvalme når de forsøger at spise noget. Hvis du er en af dem, så er det ikke så vigtigt at spise et stort morgenmåltid, som mætter meget. Det vigtigste er, at du får noget næring indenbords. Drik derfor 1-2 glas juice, mælk eller måske en smoothie. Mange har også nemmere ved, at spise lidt yoghurt end brød og gryn. Det vigtigste er, at din krop får noget næring, at arbejde med. Så kan du spise et lidt større måltid om formiddagen, når du føler dig mere sulten. Hvis du tænker, at det kunne være lækkert med en smoothie om morgenen, har jeg flere forslag på sunde og næringsrige smoothies på bloggen.

Se opskrifterne på smoothies her