Jordbærkoldskål

Koldskål-Foto Samantha Fotheringham

Jeg elsker jordbær og jordbærkoldskål med kærnemælk og yoghurt er derfor en sommerklassiker som jeg ikke kan undværer. Jordbærkoldskål er nemt, at tilberede og perfekt som et mellemmåltid, en sund dessert eller et effektivt træningsmåltid. Hvis du bruger det som et træningsmåltid kan du med fordel anvende almindelig sukker frem for Sukrin, da kroppen har behov for både protein og kulhydrat efter træning. Selvom min koldskål er ernæringsforbedret så smager den stadig som den klassiske jordbærkoldskål og har en lækker, fyldig og cremet konsistens. Koldskålen har den smukkeste lyserøde farve med en skøn smag af vanilje og jordbær. Koldskålen er bedst, hvis den får lov at stå på køl i en time før servering. Jeg har pyntet min koldskål med friske jordbær, fuldkornskammerjunker og jordbærpulver. Selvom det er fuldkornskammerjunkere, så er der stadig rigtig meget tilsat sukker i kammerjunkerne og derfor skal du holde lidt igen med dem, hvis du gerne vil tabe dig.

Jordbær koldskål - Foto Samantha Fotheringham

Jordbærkoldskål - Foto Samantha Fotheringham

Jordbærkoldskål opskrift

Tid: 15 minutter

Person: 4

Ingredienser:

  • 2 æggeblommer evt. pastueriserede
  • 8 spsk. Sukrin
  • Kornene fra 1 vaniljestang
  • ½ liter kærnemælk 0,5 %
  • ½ liter yoghurt naturel 0,5 %
  • 500g friske jordbær eller optøet fra frost

Fremgangsmåde:

Pisk æggeblommer, Sukrin og vaniljekorn lyst og luftigt.

Tilsæt yoghurten.

Blend jordbær med kærnemælk.

Pisk jordbærmælken i koldskålen og smag til med Sukrin.

Stil jordbærkoldskålen tildækket i køleskabet indtil det skal serveres.

Pynt / tilbehør:

Friske jordbær, fuldkornskammerjunker og jordbærpulver.

Næringsindhold pr. 100 g

  • Kalorier: 45
  • Protein: 3,1 g
  • Kulhydrat: 12 g
  • Fedt: 1,5 g