Laks med grøn pesto

Laks---Foto-Samantha-Fotheringham

Fisk behøver ikke være besværligt, at tilberede før det smager godt. Laks med grønpesto er næsten mere simpelt, at tilberede end at stege et stykke kyllingebryst på panden. Laksen bliver meget saftig og pestoen tilføjer laksen en dejlig frisk og krydret smag.

Spis fisk

Et af de officielle kostråd lyder “Spis mere fisk”. Fødevarestyrelsen anbefaler vi spiser 350g fisk om ugen, hvor 200g skal være fede fisk, som laks, ørred, makrel og sild. Det skyldes at fisk er en god kilde til de sunde n-3 fedtsyre, D-vitamin, jod og selen.

Laks og ernæring

Laks indeholder 176 kalorier pr. 100g. Det er derfor en energi rig fisk, som man ikke skal spise for store mængder af, hvis du gerne vil spare på kalorierne. Dette skyldes at laks hører under gruppen af fede fisk. Det vil sige, at den har et højt indhold af de sunde flerumættede fedtsyrer, som er vigtige at få igennem kosten og er livsnødvendige for kroppen. Laks indeholder 10,9 g fedt pr. 100g, hvor 3 g af fedtet er n-3 fedtsyre. fedt fra fede fisk nedsætter blodets indhold af triglycerid, som er en type fedt i blodet, der øger risikoen for hjertesygdomme. Derudover er laks en rigtig god kilde til protein. Laks indeholder ca. 20 g protein pr. 100g.

Pas på østersølaks i store mængder

Det er desværre ikke lige meget, hvad for noget laks du spiser. Østersølaks har højt indhold af dioxin som er et kræftfremkaldende stof, derfor skal indtaget af denne lakseart begrænses til 125g om mdr. kig derfor på emballagen eller spørg fiskehandleren, hvor laksen stammer fra.

Laks-opskrift---Foto-Samantha-Fotheringham

Opskrift ovenbagt laks med pesto

Person: 4

Tid: 25 minutter.

Ingredienser:

  • 4 laksefileter
  • 4 tsk. Grøn pesto
  • salt og peber
  • lidt olie til at smøre fadet med

Tilbehør:

Ris, pasta eller rodfrugter sammen med en salat.

Fremgangsmåde:

Tænd ovnen på 200 grader

Smør fadet i lidt olie

Læg laksen i et ovnfast fad med skindsiden ned af.

Smør et lag grøn pesto på laksen og giv den 20 minutter i ovnen.

Næringsindhold pr. 100g

  • kalorier: 207
  • Protein: 18g
  • kulhydrat: 1g
  • fedt: 15g

Energifordeling pr. 100g