Nutella – Ernæringsforbedret

Nutella opskrift - Foto samantha Fotheringham

Hvis du er lige så tosset med chokolade som mig, så er du sikkert enig i at det ville være en fantastisk verden, hvis man udelukkende kunne spise Nutella i stride strømme og kroppen stadig fik de næringsstoffer den havde brug for. Min bedste veninde er Nutella tosset, så hun har efterspurgt en opskrift på sund Nutella, hvilket har givet anledning til en del eksperimenter i mit lille køkken. Efter nogle forsøg så er det lykkedes mig at lave en anderledes og sundere udgave af Nutella. Min ernæringsforbedrede Nutella har en skøn smag af chokolade, hasselnød og en lækker cremet og blød konsistent. På grund af hasselnødderne er indholdet af sundt fedt og protein højt i den ernæringsforbedrede Nutella. Dertil har jeg anvendt chokolade med 70% kakao, som har den ernæringsmæssige fordel, at det er rig på catechiner, som er nogle af de antioxidanter der er nemmest for os at optage. Catechiner har en antiinflammatorisk virkning og hjælper blandt andet mod hjertesygdomme.

Nutella - Foto Samantha Fotheringham

 

 

Hjemmelavet sund Nutella - Foto Samantha Fotheringham

Opskrift på ernæringsforbedret nutella

Ingredienser:

  • 200 g hasselnødder
  • 50 g min. 70% mørk chokolade
  • 3 spsk. kakaopulver
  • Sødemiddel evt. perfekt sød eller sukrin

Fremgangsmåde:

Rist hasselnødderne på en bradepande i ovnen ved 200 grader i ca. 10-15 min til de er blevet mørke og gyldne.

Smelt chokoladen over et vandbad.

Når hasselnødderne er ristet lader du dem køle af og så kan skallerne nemt nulres af.

Blend de afskallede hasselnødder i blender til det ligner mel.

Tilsæt den smeltede 70% chokolade og blend igen til det er blevet klisteret. Det kan være nødvendigt at skrabe kanterne med en ske.

Tilsæt til sidst kakao og smag til med sødemiddel. Jeg brugte 2 spsk. perfekt sød i min Nutella, men jeg har også en meget sød tand.

Lad blenderen køre til Nutellaen har en flydende og cremet konsistens. Hvis du ønsker en lidt mere crunchy udgave kan du gemme lidt af hasselnødderne og hakke dem groft. Dem kan du blande i Nutellaen til sidst og din Nutella får et lækkert crunchy touch.

Hjemmelavet Nutella - Foto Samantha Fotheringham

Næringsindhold pr. 100g

  • Kalorier: 574
  • Protein: 13,8g
  • Kulhydrat: 27,5g
  • Fedt: 44,4g
  • Heraf mættet fedt: 7,3g

Energifordeling pr. 100g

Nutella energifordeling pr. 100g