Oliventapenade – Sund og velsmagende

Opskrift-på-oliven-tapenade---foto-og-opskrift-Samantha-Fotheringham

Oliventapenade er en af de ting jeg elsker allerhøjst, dens skarpe og karakteristiske smag er som en symfoni i munden. Oliventapenade koster en formue i butikkerne, men du kan billigt og nemt lave din egen oliventapenade. Det tager max 10 minutter, fra du åbner låget på olivenglasset til du står med den lækreste hjemmelavede oliventapenade. Da oliventapenade er meget energiholdigt, så spis det i små mængder, hvis du forsøger at tabe dig.

Oliven og ernæring

Oliven indeholder mange kalorier, da de indeholder meget sundt enkeltumættede fedt. Oliven er altid konserveret i olie, vand og saltlage da, de friske oliven er bitre og uspiselige. Konserveret sorte oliven indeholder 369 kalorier, hvor de grønne kun indeholder 140 kalorier. Det skyldes at sorte oliven er modne og fedtindholdet er højre i de sorte oliven. Det er også kun de sorte oliven der bruges til olivenolie. Sorte oliven indeholder 35g fedt pr. 100g, hvor 30g er sundt fedt. Ud over det sunde fedt, så har de sorte oliven et flot indhold af kostfibre. Der er ikke så mange vitaminer og mineraler i sorte oliven, hvor der i de grønne oliven er et højt indhold af A-vitamin og kalk, men til gengæld færre kostfibre.

Tapenade--foto-og-opskrift-Samantha-Fotheringham

Opskrift på oliventapenade

Tid: 10 minutter

Ingredienser:

  • 5 dl. stenfri sorte oliven
  • 1 fed hvidløg
  • ½ dl. olivenolie
  • Salt og peber

Fremgangsmåde:

Hæld oliven, hvidløg og olie i en blænder.

Blend tapenaden til den får en flot ensartet konsistens

Smag til med salt og peber

Næringsindhold pr. 100g

  • Kalorier:192
  • Protein:1g
  • Kulhydrat:2g
  • Fedt:19g

Energifordeling pr. 100g