Parmesan kartofler med basilikum pesto

 

Er du træt af kogte kartofler og synes du altid det bliver det samme tilbehør du får til dit kød. Så burde du prøve disse super gode parmesan kartofler med basilikum pesto.

Kartofler er i den sidste tid blevet lidt black listet herhjemme på grund af deres høje stivelse indhold. Men det er lidt ærgerligt, da kartofler er en sund spise, der ikke bare mætter, men også bugner af en masse livsvigtige mineraler, vitaminer og næringsstoffer, som brød, pasta og ris er fattige på.

Kartofler og ernæring – rig på kalium

Kartofler indeholder 82 kalorier pr. 100g. kartofler er rig på kulhydrat og har 1,4 g kostfibre pr. 100g. derudover er kartofler rig på kalium og c-vitamin. En undersøgelse viser at kartofler er danskernes største kilde til c-vitamin.

Hvorfor har vi behov for c-vitamin?

C-vitamin har en stor del POSITIVE effekter på din krop. C-vitamin har blandt andet betydning for dit immunforsvar, stressforsvar, synsevne, sårheling og modvirker astma. Derudover så hjælper c-vitamin med jern optagelsen når du spiser kød. Så hvis du spiser kartoffel til dit kød slår du to fluer med et smæk.

Ingredienser:

  • 200-300g små kartofler
  • 4 spsk. Revet parmesan
  • 1 spsk. Oliven olie
  • Salt og peber.
  • grøn pesto til dip

Fremgangsmåde:

Vask kartoflerne og skær dem over i halve.

Put dem i et ovnfast fad med den runde side ned af.

Hæld olie, salt og peber hen over dem. Bag dem i oven i ca. 30 minutter. Når der er 5 minutter tilbage fordeler du parmesanen over kartoflerne og sætter fadet ind i oven igen, til osten er smeltet.

Serverer kartoflerne med lidt grønpesto.

Næringsindhold pr. 100g

  • Kalorier: 150
  • Protein: 7g
  • Kulhydrat: 15g
  • Fedt: 7g

Energifordeling pr. 100g