Rødbedejuice

Friskpresset juice-Foto Samantha Fotheringham

Rødbede er en finurlig rodfrugt, der bag sin mørke skrald har den flotteste violette farve, som kan få smilet frem ved de fleste. Denne rødbedejuice er ikke bare en fryd for øjet, den er også en fryd for dine smagsløg og din krop vil elske dig for rødbedens ernæringsmæssige fordele. Rødbede er blandt andet rig på B-vitaminer og hertil kalium, som har betydning for overførelse af nerveimpulser til muskler og menes, at modvirke den blodtryksforøgende virkning som natrium kan give. Rødbedejuicen er endvidere rig på A vitamin, C-vitamin samt gode kulhydrater. Inspirationen til juicen fik jeg en sommerdag, hvor jeg lå nede i Botanisk have i Aarhus og læste i gamle madmagasiner. Her så jeg en rødbedejuiceopskrift i et kundemagasin fra Føtex, som jeg har taget udgangspunkt i. Men som altid har jeg leget lidt med opskriften og sat mit eget præg på juicen. Rødbedejuicen har en dejlig sødme og friskhed. Drik den som et mellemmåltid eller servér den for dine sundhedsbeviste gæster.

Rødbedejuice- Foto Samantha Fotheringham

juice opskrifter - Foto Samantha Fotheringham

Rødbedejuice opskrift

Tid: 10 minutter

Person: 2

Ingredienser:

  • 400g rå rødbede
  • 4 stk. æbler
  • 10 g ingefær
  • 2 spsk. Citronsaft
  • ½ tsk. Smagsneutral olie
  • Isterninger

Fremgangsmåde

Vask rødbederne, ingefær og æbler.

Skær top og bund af rødbederne og skræl ingefær.

Kør først æblerne igennem saftpresseren, dernæst ingefær og rødbederne.

Rør i rødbedejuicen og tilsæt smagsneutralt olie og citronsaft. Hvis du gerne vil have juicen mere syrlig tilsætter du blot mere citronsaft.

Servér rødbedejuicen med isterninger og sugerør.

Næringsindhold pr. 100 g.

Kalorier pr. glas: 153

  • Kalorier: 47,7
  • Kulhydrat: 10,1 g
  • Protein: 0,4 g
  • Fedt: 0,5 g