Rygtræning – Flot ryg uden smerter

Rygtræning pull up

Sikke en dejlig rygtræning forleden. Jeg havde en træningsaftale med min veninde Maria mandag morgen kl. 06.30. Selvom det var tidligt var det en rigtig dejlig måde at starte dagen på. Hvis du har svært ved at komme af sted til træning alene, så find en ven eller veninde, der har lyst til at træne sammen med dig. Husk dog at det ikke er en kaffeklub, men at I er til træning. Vi trænede upper back, low row, vertikal traction, pull up og extension til ryggen. Udover at træne ryggen, trænede vi også biceps og mave samt 30 minutters konditionstræning.

Ondt i ryggen? Velkommen i klubben.

Vidste du at en ud af tre danskere lever med rygsmerter? Mange forbinder ryg problemer med gamle nedslidte mennesker, men faktisk er det noget rigtig mange døjer med. En undersøgelse fra 2010 viser, at ryg problemer allerede starter i teenagealderen. Det vurderes at der blandt de 12-årige er 10 procent, der har haft problemer med ondt i ryggen, hvor hele 50-60 procent af de 18-20-årige døjer med smerter i ryggen. Meget foruroligende så er dårlig ryg en af den vestlige verdens mest forekommende folkesygdomme. I Danmark bruger vi årligt 16,6 mia. kr. årligt på udgifter grundet rygsmerter.

rygtræning pull up 2

Træn din ryg – Effektivt middel mod rygsmerter

Av din ryg gør ondt. Den første tanke du får er, at din krop giver dig besked om at du har overbelastet din ryg. Derfor smider du dig selvfølgelig på sofaen for at lægge ned og slappe af. Men dine rygsmerter forsvinder ikke, du er øm i ryggen og det snurrer. Der kan være mange årsager til ryg problemer, men ofte handler det om din ryg prøver at fortælle dig, at den gerne vil holdes i gang. At den vil styrkes og bevæges. Se din krop som en maskine, som har behov for vedligeholdelse for at fungere. Ryggen er meget vigtig at huske når du træner. Mange har fokus på mave, bryst og biceps, og glemmer at træne ryg, fordi vi ikke selv kan se den. Hvis du har en stærk ryg, kan du forebygge at få problemer med ryggen og mindske spændinger i nakken og mellem skulderbladene. Derudover giver det dig en pæn krops holdning når du træner din ryg og v-formen giver kroppen en flot symmetri.