Skulder træning – hæmmer smerter i nakken

skulder træning

Sikke en dejlig træning i morges, hvor jeg har trænet bryst, arme og skuldre. At træne dine skuldre er meget vigtigt. Skuldermusklerne giver skulderne form og bruges til at løfte armene med og så stabiliserer musklerne skulderleddet. Skulderleddet er kroppens mest bevægelige led. Derfor skal skuldermusklerne være stærke, hvis leddet skal skånes. En ekstra bonus ved skuldertræning, er at du får færre spændinger i nakken, fordi musklerne kan holde ud at ”bære” armene i længere tid uden at du trækker skulderne helt op til ørene. Den skulderøvelse jeg udføre op billede hedder Upright row, træk til hagen. På nedenstående billede kan du se, hvilke muskler der kommer i berøring.

skuldertræning, billede er fra bogen styrketræning

 

Skulder øvelser

Undersøgelse – skuldertræning reducerer smerter i nakken

Det er især folk som har stillesiddende computerarbejde som oplever nakkesmerter. Disse smerter menes at skyldes, at stofskiftet i muskelcellerne ikke fungerer så godt på grund af mangel på ilt. En undersøgelse med 39 kvindelige kontoransatte fra viden om arbejdsmiljø viser, at de kvinder som styrketræner, oplevede en markant reducering af smerter i nakken. Deres smerter ved computerarbejde faldt med 38 % og deres smerter i hvile faldt med hele 52 %. Dette skyldes at kvinderne, over de 10 uger som undersøgelsen varede, fik forbedret deres muskelstyrke og deltagerne brugte derfor en mindre del af deres muskelkapacitet på at udføre en specifik arbejdsopgave end tidligere. Undersøgelsen viser tydeligt at styrketræning har en god indflydelse på behandling og forebyggelse af smerter i nakken.