Skyr med ristet rugbrød

skyr - Foto Samantha Fotheringham

En god start på dagen er for mig et sundt og ernæringsrigtigt morgenmåltid, så jeg er klar til dagens udfordringer og oplevelser. Når du vågner, er det længe siden du har spist og dit blodsukker er derfor lavt. Du vil have mindre energi og hvis du ikke indtager mad vil du have svært ved at koncentrere dig. En af de ting jeg kan finde på, at spise er skyr med smuldret og ristet rugbrød. Skyr er meget fedtfattig og rig på protein. Skyr har en lækker cremet konsistens med en frisk, ren og syrlig smag. Hvis du ikke bryder dig om skyr kan du også spise det med almindeligt yoghurt. Når du rister din rugbrød får det en dejlig sødme og nøddeagtig smag, som klæder mejeriprodukterne rigtig godt.Rugbrød er rig på kostfibre, som er med til at regulere vores appetit, blodsukker, fremmer fordøjelsen og forebygger forstoppelse. Jeg har toppet min morgenmad med friske bær og mynte.

Sund morgenmad -Foto Samantha Fotheringham

Morgenmad-Foto Samantha Fotheringham

Opskrift på skyr med ristet rugbrød

Person: 1

Tid: 10 minutter

Ingredienser

  • 200 g skyr
  • 1 skive rugbrød
  • Evt. 1 tsk. sukker, flydende honning eller lidt sukrin

Fremgangsmåde

Start med at riste et stykke rugbrød, når brødet er sprød skal du smuldre rugbrødet

Hæld skyr op i en skål, drys med smuldret rugbrød og sukker

Ekstremt simpelt og velsmagende!

Næringsindhold pr. 100g

  • Kalorier: 84
  • Protein: 10g
  • Kulhydrat: 10g
  • Kostfibre: 2g
  • Fedt: 1g