Stræk dine muskler ud og vind større smidighed

Udstrækning

I idræt og fitnessverdenen florerer der mange myter om udstrækning og en ting jeg gentagende gange hører, er at udstrækning ikke virker. Det er sandt at du ikke kan undgå ømme muskler ved at strække ud, ømheden vil komme alligevel. Graden af, hvor ømme dine muskler bliver efter træning kommer an på, hvor hårdt du har trænet i forhold til din fysiske form. Musklerne skal dog strækkes ud for at din krop beholder en vis smidighed, som har betydning for dit velbefindende og din kropsholdning.

Stræk ud efter træning

Selvom kroppen kan føles energiforladt og du er træt efter træning, så forsøg at strække ud lige efter. Det er nemlig en fordel, at strække ud lige efter træning, da dine muskler stadig er varme og mere smidige end hvis du venter med at strække ud til dine muskler er blevet kolde. Hvis du glemmer at strække ud, så fortvivl ikke, du kan godt vente flere timer eller til dagen efter med at strække ud, det er dog mest optimalt at strække ud når musklerne er varme.

udstrækningsøvelser

Udnyt din daglige udstrækning og vind tid

Når du strækker ud, gælder det om at strække musklen til dens ydrestilling, så langt den kan komme. Nogle muskler er vigtigere at strække ud end andre. Alle de muskler der når deres ydrestilling i kroppen ved hverdagsbevægelser, er ikke så vigtige at strække ud med mindre du har en skade du skal tage hensyn til eller gerne vil gøre det for velværets skyld. Det er musklerne som sidder ved balderne, bagsiden af skulderen, øvre ryg, lænd og bagsiden af overarmen. Når du i dagligdagen bruger dine arme til at række frem efter noget eller bare sidder og hænger lidt, og skulderne falder fremad, kommer musklerne i den øverste del af ryggen i ydrestilling. Derfor er det ikke nødvendigt at strække de muskler ud så ofte som f.eks. brystmusklerne, forsiden af skulderen, bagsiden af låret, forsiden af låret og hoften. Når du strækker ud, så hold strækket i mindst 20 sekunder. På billederne strækker jeg ud efter en tur på løbebåndet og styrketræning med fokus på ben og baller.

udstrækning efter løb

Samantha fotheringham En blog om mad og sundhed