Sund bananis med chokolade og nødder

Banan is - foto by samantha Fotheringham

Sommeren er over os og med det varme vejr stiger lysten til is. En lækker sommersnack, er frosne bananstykker overtrukket med mørk chokolade og hakkede nødder. Chokolade og banan er en fantastisk kombination! Chokoladens bitre smagsnuancer klæder den søde banan rigtigt godt. Konsistensen på bananisen er bedst, hvis de kun fryses i 1-2 timer. Jeg har valgt at bruge usaltede pistacienødder, men alle nødder kan bruges. Ispindene er købt i Søstrene Grene til ca. 4 kr. for 8 stk. Du kan også bruge grillspyd som du klipper over. Når du har smeltet chokoladen kan du med fordel hælde chokoladen over i et smalt glas og dyppe bananerne deri. Det gør det nemmer at styre chokoladen. Banan er en god kilde til kulhydrat og indeholder blandt andet A-vitaminet, beta-caroten og kalium. Kalium har f.eks. betydning for overførsel af nerveimpulser til musklerne. Spis bananisen som en sund snack eller en lille dessert.

Bananis- Foto by Samantha Fotheringham

Sund is- Foto by Samantha Fotheringham

Bananis opskrift

Stk.: 4-6

Tid: 1,5-2 timer med frysetid

Ingredienser:

  • 2 modne bananer
  • 60g chokolade med 70 % kakao
  • 20 g nødder
  • 4-6 ispinde

Fremgangsmåde:

Skræl bananerne

Skær bananerne i 6 lige store stykker og stik en ispind i.

Kom bananstykkerne i fryseren i 1-2 timer.

Hak nødder.

Smelt chokoladen over et vandbad.

Dyp de let frosne bananstykker i chokoladen

Drys med nødder og spis isen.

Næringsindhold pr. 100 g

  • Kalorier:227
  • Protein:3 g
  • Kulhydrat: 27g
  • Fedt: 11g

Energifordeling pr. 100 g

Bananis