Sund og mættende bønne dip

Bønne dip- foto by samantha fotheringham

Bønner betragtes ofte som kedelig helsefood, men hvidebønner er slet ikke så triste og tørre når du tilbereder dem rigtigt. De hvide bønner har et højt indhold af kostfibre og er en god kilde til protein. Hvide bønner indeholder 21 g protein pr. 100g og 18g kostfiber pr. 100g. Derudover er de meget fedtfattige og en god kilde til kulhydrater.

Det er hurtigt og nemt at lave en bønne dip. Det er en velsmagende og cremet dip med en dejlig smag af citron, purløg og et strejf af hvidløg. Brug bønne dip til dine grøntsagsstave, på din rugbrød under et stykke fedtffatig kødpålæg eller i din sandwich i stedet for smør og dressing. Denne bønne dip er rig på gode kulhydrater, sund fedt og protein. De fleste ved at kostfibre mætter, men der ikke så mange der ved at protein også har en god mæthedsegenskab. På grund af bønners høje indhold af protein og kostfibre vil du få en hurtig mæthedsfornemmelse når du spiser bønner og de er derfor gode når man gerne vil tabe sig.

Sund mad foto by samantha fotheringham

Bønne dip foto by samantha fotheringham

Bønne dip opskrift

Person: 4

Tid: 10 minutter

Ingredienser

  • 100 g Hvide bønner (I blødsat og kogte)
  • 2 spsk. Citronsaft
  • 1 spsk. hvidløgsolie
  • ½ dl. Vand
  • Salt og peber
  • 0,5 dl. hakket purløg

Fremgangsmåde

Hæld bønnerne i en blender og tilføj de øvrige ingredienser.

Lad blenderen køre til bønnerne er en cremet masse. Evt. tilføj mere væske.

Bland bønne dip med purløg og smag til med salt og peber

Næringsindhold pr. 100g

  • Kalorier:269
  • Protein: 12g
  • Kulhydrat: 35g
  • Kostfiber: 10g
  • Fedt:11g

Energifordeling pr. 100g