Sund Rød Pesto

Hjemmelavet-pesto-Foto Samantha Fotheringham

Jeg har en stor kærlighed for pesto. Det smager herligt og kan bruges til alverdens ting. F.eks. kan det blandes i salater, bruges i bagværk, puttes i kødretter og spises som dip til grøntsager eller brød. Se f.eks. min opskrift på rødtunge med pesto eller Ristet rugstykker med pesto. En af mine ynglings pestoer er denne røde pesto med soltørret tomat, som kun tager små 10 minutter at bikse sammen. Den har en sødlig, salte og meget koncentreret smag af tomat med toner af parmesan og hvidløg. Ernæringsmæssigt ligger den røde pesto i toppen af kalorieskalaen. Dette skyldes at den indeholder et stort indhold af umættede fedt fra olie og kerner.

Pesto opskrift-Foto-Samantha-Fotheringham

Rød pesto -Foto Samantha Fotheringham

Pesto opskrift

Tid: 10 minutter

Ingredienser:

  • 3 fed hvidløg
  • 10 g basilikum
  • 160 g soltørrede tomater (Ikke dem i olielage)
  • 40 g pinjekerner
  • 4-6 tsk. revet parmesan ost 1 dl. oliven olie
  • salt og peber

Fremgangsmåde på pesto:

Find din blender frem og kom alle ingredienserne, udover olien, i blenderen.

Tilsæt olien når massen er groft hakket. Gem evt. lidt olie til opbevaring

Smag til med salt og peber.

Opbevar pestoen i en skål med låg. Et godt tip er at hælde et tyndt lag olie på toppen, det er med til at forlænge holdbarheden. Pestoen kan holde sig frisk i ca. 3 uger.

Næringsindhold pr. 100g

  • Kalorier: 509
  • Protein: 12g
  • Kulhydrat: 24g
  • Kostfibre: 6g
  • Fedt: 39g
  • Heraf mættet fedt: 6g

Energifordeling pr. 100g