Tag på – lækkert alternativ til karrysalat

Ta på - Foto og Foodstyling Samantha Fotheringham

Sild er i sig selv sund, men karrysalat er ofte proppet med mættede fedt og rig på kalorier. Et lækkert alternativ til karrysalat er ”tag på”. ”Tag på” er en oprørt salat med skyr og finthakket rødløg. Det smager SUPER lækket og er MEGET enkelt at tilberede! ”Tag på” er meget kaloriefattig og rig på protein.

Hvorfor er sild og laks sundt?

Laks og sild er fede fisk. Det vil sige, at de har et højt indhold af det sunde fedt, som er vigtigt, at få igennem kosten og er livsnødvendigt for kroppen. Fisk er en god kilde til D-vitamin, jod og selen.

Et af de 8 kostråd lyder “Spis fisk og fiskepålæg – flere gange om ugen”. Fødevarestyrelsen anbefaler vi spiser 200-300g om ugen. Det kan man gøre ved, at spise fisk 1 gang om ugen til aftensmaden eller spise fiskepålæg i løbet af ugen.

Hvorfor skal vi have D-vitamin?

D-vitamin har betydning for muskelstyrke, dine knogler og dit immunforsvar. Derudover mener man det godt til forebyggelse af kræft. Solen er en naturlig kilde til D-vitamin, derfor kan det være nødvendigt med ekstra D-vitamin i vinter halvåret.

Ta på 1 - Foto og foodstyling Samantha Fotheringham

 

Ta på salat - Foto og foodstyling Samantha Fotheringham

Opskrift på Ta på

Tid: 5 minutter

Ingredienser:

  • 250g skyr
  • 2 små rødløg eller 1 stort
  • Salt og peber

Fremgangsmåde:

Hak rødløg fint

Mos ¼ af de hakkede løg lidt så saften driver fra dem

Bland hakket løg, moset løg og skyr sammen

Smag til med salt og peber

Salaten er bedst, hvis den tilberedes dagen før og står natten over i køleskabet.

Sild med ta på - Foto og foodstyling Samantha Fotheringham

Næringsindhold pr. 100g

  • Kalorier: 55
  • Protein: 8g
  • Kulhydrat: 5g
  • fedt: 1g

Energifordeling pr. 100g