Træn dine ben- og ballemuskler

lunges

Super dejlig ben og balle træning i dag. Jeg gav den fuld gas i 2 timer med konge øvelserne dødløft, squat, benpres og lunges. Disse ben øvelser er perfekte, hvis du gerne vil have velformet baller og stramme lår. Jeg kan stolt sige, at mine ben og baller er mørbanket nu. På nedenstående billede kan du se, hvilke muskler der kommer i berøring.

lunges,muskeltræning. billede er fra bogen  styrketræning

Vær ikke bange for at træne ben

Jeg møder rigtig mange som ikke mener det er nødvendigt at træne ben. Rigtig mange mænd springer deres bentræning over og resultatet bliver en meget uharmonisk krop, hvor overkroppen er meget større end underkroppen, fordi de kun har fokus på bryst, mave og arme. Mange kvinder vil gerne træne deres bagdel, men vil helst undgå at træne ben, fordi de er bange for, at få store muskuløse ben som de kvindelige bodybuildere. Denne myte er noget sluder, for det er faktisk svært for kvinder at opbygge muskelmasse. Genetisk har kvinder slet ikke den hormonelle forudsætning til at ligne en bodybuilder og det kræver også mange års intens træning. Der skal være en vis koncentration af det mandlige hormon testosteron, til stede før man kan opbygge så store mængder muskelmasse. Kvinder producerer kun meget lidt testosteron, og derfor er det svært for kvinder at blive lige så store som de kvindelige bodybuildere. I fitness verden er det heller ikke den store hemmelighed, at mange af de kvindelige bodybuildere indtager mandlige hormoner kunstigt, for at opnå den unaturlige størrelse de har.

Undgå skader med stærke balde – og benmuskler

Jo mere udholdende balde – og benmusklerne er, jo mindre trætte bliver de. Ben og balder skal være stærke, så du kan løfte rigtigt og skåne ryggen i dagligdagen. De stød der kommer fra gang eller løb forplanter sig op igennem kroppens led, men er balde- og benmusklerne stærke nok, vil de tage af for stødet før det når din rygsøjle og nakke. Hvis du ikke rigtigt har trænet før, kan du hurtigt opnå en positiv effekt ved løb eller trappegang. Har du har været i gang i en længere periode, og ønsker du noget mere fylde og fasthed, skal du begynde at fokuser på styrketræning.

Træn dine balder effektivt

Rigtig mange kvinder er glade for øvelsen abdduction til yderside hofte og der er ofte lang kø ved maskinen. Mange tror maskinen er god til, at forme ballerne med, men denne maskine træner musklerne der ligger på ydersiden af hoften og under den store baldemuskel. Det er slet ikke disse muskler som giver numsen form og løft, men det er den store baldemuskel. Hvis du gerne vil træne dine balder effektiv, er det derfor øvelser som benpres, lunges og squat du skal fokuser på.