Tzatziki med rødkål

Rødkåls tazatziki - Foto Samantha Fotheringham

Jeg elsker tzatziki, og det er det mest fantastiske tilbehør til græsk mad eller andre retter med kød. På bloggen har jeg delt den traditionelle udgave af tzatziki med agurk, men har for nyligt fået mine øjne op for denne lidt anderledes udgave med rødkål, som smager super godt. Ideen kommer af at jeg har lavet en rødkålssalt op til jul og havde noget rødkål tilovers, så i stedet for agurk forsøgte jeg at anvende rødkål, da jeg tidligere har hørt om det. Resultatet blev super godt! Tzatzikien har en lækker krydret smag af hvidløg og salt og har en perfekt cremet konsistens. Ved at bruge skyr i stedet for græsk yoghurt bliver indholdet af protein højere. I forhold til agurk er rødkål en grov grøntsag, som gør at rødkålstzatzikien har et højere kostfiberindhold. Til sidst er rødkålstzatziki spækket med gode næringsstoffer som blandt andet C-vitamin, K-vitamin og mineralet kalium.

Tzatziki - Foto Samantha Fotheringham

Opskrift på tzatziki med rødkål

Person: 4

Arbejdstid: 20 minutter

Tid i alt: 1 time og 20 minutter

Ingredienser:

  • 500g rødkål
  • 1 dl. groft salt
  • 500 g skyr
  • 2-3 fed hvidløg
  • Peber

Fremgangsmåde:
Snit rødkål fint. Brug evt. et mandolinjern eller en foodprocessor.

Drys salt udover rødkålen, og lad rødkålen stå i mindst 1 time.

Skyl rødkålen grundigt og vrid kålen for vand. Smag på rødkålen. Hvis det smager for salt har du ikke fået skyllet nok salt ud.

Bland skyr sammen med 2 presset fed hvidløg. Tilsæt til sidst rødkålen og smag til med peber.

Opbevar tzatzikien tildækket i køleskabet til den skal serveres. Rødkålstzatzikien blev pyntet med chiafrø og lidt finthakket pistacie nød, rødkål og frisk purløg.

Næringsindhold pr. 100g

  • Kalorier: 49
  • Protein: 6,4g
  • Kulhydrat: 4,5g
  • Fedt: 0,2g

Energifordeling pr. 100g

rødkålstzatziki energifordeling Samantha Fotheringham