UNDGÅ JULESUL – Styr udenom julens fæleste kaloriefælder

 

Undgå julesul

Julen er en herlig tid, som vi alle holder meget af, ikke mindst alt den velsmagende julemad. Desværre er der mange som erfarer at de efter jul har fået ekstra fedt på kroppen og at tøjet begynder at stramme. Du kan sagtens nyde julens skønne festmåltider, du skal bare have i dine tanker, at meget julemad består af mættet fedt og hurtige kulhydrater. Det kan være nødvendigt at tænke over, hvor store mængder du spiser af julens godter.

Julens fæleste kaloriefælder

Som kostvejleder oplever jeg i stor grad, at det er ved juletid at folk har svært ved at holde vægten. Derfor har jeg udarbejdet en oversigt over de værste kaloriefælder i julen.

Æbleskiver:

æbleskiver består af sukker, mel og smør. En æbleskive indeholder ca. 100 kalorier. Når vi spiser den sammen med sukker, melis og syltetøj så indtager vi nemt 150 kalorier pr. æbleskive.

Jule Konfekt:

Selvfølgelig skal vi have julekonfekt, men konfekt er også indbegrebet af tomme kalorier. 5 små stykker konfekt indeholder ca. 100 kalorier.

Jule Småkager:

Til jul mæsker vi os i brunkager, jødekager, vaniljekranse osv. Der er et utal af skønne småkager til jul og der kan hurtigt ryge mange indenbords. Pas på! småkager er en ren kaloriebombe! 3-4 småkager indeholder ca. 100 kalorier.

Sovsen:

Til god julemad hører der en god fed sovs til. Især i julen er sovsen EKSTRA fed, for her skal vi hygge os og så skal vi forkæle sovsen med det mættede fedt fra andestegen eller flæskestegen og hælde 38% fløde i. Spar derfor på sovsen, 1 dl sovs indeholder ca. 100 kalorier.

Brunede kartofler:

Brunede kartofler er lækkerier for de fleste. Hvis du spiser 200g almindelige kartofler i stedet for 200g brunede kartofler sparer du 100 kalorier.

Synligt fedt:

Skær skind og fedt fra kødet, f.eks. indeholder and, uden skind i alt 135 kalorier pr. 100 gram, hvor and med skind indeholder i alt 404 kalorier pr. 100g. Kæmpe kalorie besparelse!

Fiskefilet med remoulade:

Fisk er normalt en sund spise, men når en fiskefilet er paneret og stegt i smør er den IKKE så sund længere. Raspen suger meget fedt til sig. Hvis du spiser en skive rugbrød med smør, paneret fiskefilet og remoulade indtager du ca. 450 kalorier.

Oste bordet:

Til mange julefrokoster er der oste bord fyldt med lækkerier fra oste universet. Vi skal ofte smage alle ostene for at være sikre på at vi ikke går glip af noget. Men hold lidt igen med osten. Det er sjældent fedtfattige oste der findes på julebordet. F.eks. indeholder 4 skiver brie ca. 180 kalorier.

Risalamande:

Risalamande er den klassiske juledessert. Risalamande Indeholder store mængder fedt og sukker. Når der bliver hældt kirsebærsovs på, indeholder en portion ca. 300 kalorier.

Risengrød:

Risengrød er også lidt af en kaloriefælde. Risengrød består meget enkelt af grødris og mælk. Traditionelt bruges der sødmælk, men hvis du bruger skummetmælk er der kun 90 kalorier pr. 100g, hvor der er 114 kalorier pr. 100g i risengrød med sødmælk. Andre steder du kan spare kalorier er ved at benytte fedtreduceret smør med 47 % mindre fedt i. En stor teske smør er ca. 10 g. ved at bruge fedtreduceret smør går du fra 68 kalorier i en klat smør til 38 kalorier. Spar på kanelsukkeret, da det igen er hurtige ekstra kalorier. Du kan evt. blande kanel med Sukrin i stedet for almindelig hvid sukker. Sukrin smager af sukker, men indeholder 0 kalorier

Alkohol:

Til julemaden drikker vi store mængder alkohol. Snaps, juleøl, gløgg og vin, som alle er tomme kalorier. En stor fadøl giver dig fx 190 kalorier og et glas rødvin indeholder 72 kalorier. Et tip er at drikke et glas vand imellem hvert glas alkohol. Vand indeholder 0 kalorier.