Vand og træning

Vand - Foto Samantha Fotheringham

Drik vand. Ja de fleste er ved, at være klar over at det er sundt at drikke vand, dog er det langt fra alle som forstår vigtigheden i rent faktisk at drikke vand. Prøv at tænk tilbage på din dag. Hvor meget vand har du drukket i dag, hvis du skal være helt ærlig? Hvorfor er det så lige at alle ernæringseksperter konstant prøver at banke det ind i hovedet på dig? Fødevarestyrelsen anbefaler at det meste af det væske du indtager i løbet af dagen er frisk vand.

Hvorfor drikke vand, når kaffe, te, cola og juice smager meget bedre? Helt enkelt er vand livsnødvendigt for dig. Din krop består af 50-60 % vand. Du kan kun leve få dage uden vand, hvor du kan leve flere uger uden mad. I løbet af en dag afgiver du væske fra huden, lungerne og blæren og derfor er det vigtigt at indtage vand i løbet af hele dagen. Vand indeholder 0 kalorier og er derfor den bedste måde at få dækket kroppens væskebehov. Derudover indeholder vand fra hanen både kalcium, jod og magnesium.

Hvor meget vand har du behov for?

Vand er noget af det bedste jeg ved og jeg har en helt naturlig lyst til det, men som kostvejleder møder jeg mange som har problemer med at drikke nok vand i løbet af dagen. Det er desværre ikke særligt ofte jeg kommer hjem til en familie, hvor de servere vand til aftensmaden og jeg må ofte selv ud i køkkenet og fiske efter vandkanden når jeg er i byen. Hvis du døjer med svimmelhed, hovedpine eller koncentrationsbesvær er der stor sandsynlighed for, at det er fordi du ikke drikker nok vand.

En god tommelfinger regel lyder på at du skal drikke 1ml vand pr. kalorie du forbrænder over et døgn. En kvinde forbrænder ca. 2000 kalorier og mænd forbrænder ca. 2500 kalorier. Det vil sige kvinder skal drikke 2 liter vand og mænd 2,5 liter vand. Hvis du træner, bør du drikke mere. Din urin kan være med til at afsløre, om du drikker nok vand. Hvis din urin er mørk er det fordi du drikker for lidt og hvis din urin er helt lys er det fordi du drikker for meget vand. Urinen bør ligge mellem disse to yderligheder.

Vand og træning - Foto Samantha Fotheringham

Hvor meget vand skal jeg drikke når jeg træner?

Under din træning er det vigtigt du ikke er dehydreret, da kroppens indhold af vand og kulhydrat har en stor betydning for din fysiske præstationsevne. Undersøgelser viser at selv små fald i kroppens væskestatus kan gå udover dit energiniveau. Hvis du vil have det optimale ud af din træning skal du derfor sørge for at drikke vand nok i forbindelse med din træning.

Drik vand både før træning, undervejs i træningen og efter træningen. 2 timer inden din træning er det en god ide at sørge for at drikke rigeligt med vand. Drik ca. 1 liter vand fordelt over 2 timer. Der er ikke nogen grund til at drikke mere vand, da det vil lægge og skvulpe i maven og være ubehageligt under træningen. Det er heller ikke sjovt at afbryde sin træning for at komme på toilette konstant. Sørg stadig for at drikke vand regelmæssigt, under din træning. Drik et par deciliter hvert kvarter. Lige efter træning, har musklerne behov for vand, kulhydrat og protein. Drik gerne en halv til en hel liter vand inden for den første time efter træning.